W.7 Surprise!

De ramadan is vorige week begonnen en dat is te merken! Het is een stuk rustiger op straat, geen muziek, geen ataya, iedereen is lazy en uitgeteld. Maandag zie ik tijdens m’n 12.00 – 16.00 uur dienst weinig patiënten, waardoor het lichtelijk saai dienst is. Daarnaast werk ik aan school en ’s avonds ga ik naar wat vrienden in het dorp.

Dinsdag heb ik nachtdienst, wat mij de mogelijkheid geeft om, na ’s ochtends aan project ‘tracking team boxen’ gewerkt te hebben, ’s middags als spontane actie met Hilde naar Senegambia te gaan. Gezellig wat drinken op het terras, geld wisselen en een bezoekje aan de ‘supermarkt’. ’s Avonds komen er tijdens m’n dienst 2 vrouwen binnen met een pasgeboren baby op de arm. De vrouw is nog geen uur geleden bevallen, wonder boven wonder had ze tot het moment van de bevalling geen idee dat ze zwanger was. Omdat ze flink is uitgescheurd door de bevalling, is onze taak om haar te hechten. Ik zal niet in detail treden, maar het komt erop neer dat het een pijnlijk, bloederig, slijmerig, stinkend werk is.

Om het samenhorigheidsgevoel te vergroten en te ervaren hoe het is om te vasten, hebben we besloten om woensdag met alle meiden mee te vasten met onze Moslim vrienden en collega’s. Een hele dag niet eten en vooral niet drinken met deze hoge temperaturen is een hele beproeving. Gelukkig heb ik toch voldoende energie om me te kunnen concentreren op de klinische les en m’n dienst te draaien. ’s Avonds zijn we blij als de zon eindelijk onder is, omdat we het vasten mogen doorbreken. Heerlijke ‘broodjes hamburger’ gemaakt met tapalappa, gehakt, ei, tomaat en komkommer.

Donderdag Diabetes Clinic! Ondanks alle flyers en promotie zijn er welgeteld maar 2 mensen voor de diabetes class. Ach ja, waarom zullen we niet de mensen die toch in de hal aan het wachten zijn voor het doktersconsult ook uitnodigen? Uiteindelijk 12 mensen bij elkaar weten te ronselen (incl. een paar personeelsleden), die dan wel geen diabetes hebben, maar me toch het gevoel geven dat ik m’n les niet voor niks geef.

Vrijdag gaan we na m’n dienst en intervisie, bij de Nederlandse dokters eten. ’s Avonds naar een vriend in Churchillstown.

Zaterdag 3 juni ben ik jarig! ’s Morgens vroeg word ik al zingend verrast door de meiden met superleuke cadeautjes. Om 8.00 uur vertrekken we naar Banjul voor een boottocht. Af en toe een heerlijke duik in het water. Terwijl Kid (Gambiaan) de ene vis na de andere uit het water trekt, met enkel een draadje met een haakje eraan, doen wij met 11 man hard ons best om met mooie hengels ook wat vis te vangen. Ik denk dat vissen bang zijn voor blanken, want bij ons willen ze niet echt bijten. Uiteindelijk hebben sommigen van ons de slag te pakken en aan het eind van de dag heb ook ik 2 vissen gevangen. Een platte vierkante Angel Fish en een gevaarlijke vis met giftige vinnen. Nadat we rond 19.00 uur thuis zijn, hoor ik nog geen 15 minuten later een auto toeteren. Ik loop naar het balkon en zie een Opel Vectra met Nederlands kenteken staan! Ik ren naar beneden en ja hoor, mijn vader en broertje zijn gearriveerd! Wauw wat ben ik trots op ze! Ze hebben in 10 dagen samen van Nederland naar Gambia gereden, wat een avontuur. Via FaceTime ’s avonds toch met het hele gezin m’n tas vol cadeautjes kunnen uitpakken, super lief!

Na een heerlijk nachtje op het balkon te hebben geslapen, gaan we vanmorgen met z’n 3e naar de kerk. De populatie is inmiddels toegenomen, 12 mensen vandaag, nieuw record! Vanmiddag eropuit met m’n vader en broertje, komende week lekker vrij van stage.